Wie kan beter verwoorden hoe het is om te werken bij Sint Jozefoord dan de medewerkers zelf? Juist!
Hieronder vertellen Ilona, Mariken, Kristel, Alda en Anoinette hoe hun dagelijkse werkzaamheden eruit zien en wat zij zo bijzonder vinden aan hun werk. Vrijwilliger José vertelt over haar vrijwilligerswerk bij Sint Jozefoord.
Ilona (26 jaar) werkt sinds vijf jaar als verzorgende IG’er bij Sint Jozefoord. Sinds 2020 is ze eerstverantwoordelijk verzorgende. Van jongs af aan wist Ilona al dat ze graag in de zorg wilde werken. “Vroeger droomde ik van het werken in het ziekenhuis. Tijdens de stage van mijn opleiding tot Verzorgende IG’er kwam ik bij Sint Jozefoord terecht. En sindsdien weet ik: de ouderenzorg past bij mij! Het langdurige contact met de bewoners en de familie vind ik een grote meerwaarde.”
Bij Sint Jozefoord zit ze dan ook helemaal op haar plek. “Het is een kleinschalige organisatie waar iedereen elkaar kent en gedag zegt. Door de korte lijntjes kun je echt het verschil maken.” Ilona werkt op een PG-afdeling, waar mensen wonen met dementie. “Dat is iets wat je moet liggen. Je hebt er geduld voor nodig, en passie! Om te weten of het bij je past moet je het eigenlijk gewoon ervaren.”
Wanneer je in een team werkt, is het belangrijk om elkaar aan te spreken en feedback te geven. “Ik vind het leuk om collega’s uit te dagen en te motiveren om iets te doen wat ze lastig vinden. Feedback geven is soms ongemakkelijk en lastig, maar uiteindelijk valt het altijd weer mee. Het is mooi om te zien dat je zo van elkaar kunt leren.”
Voor Ilona staan de bewoners op de eerste plek. “Het belangrijkste in mijn werk is dat mijn bewoners een fijne dag hebben, zo fijn als mogelijk is! Even een wandeling maken, samen in een fotoboek kijken of lekker even lachen. Het gaat om oprechte aandacht voor elkaar. Dat zijn de echte geluksmomentjes.”
Mariken (50 jaar) werkt al bijna 7 jaar als wijkverpleegkundige bij Sint Jozefoord en dat bevalt haar erg goed. “Het leuke van wijkverpleging is dat je bij de mensen thuiskomt. Onze cliënten zijn in hun eigen omgeving, ze zijn op hun gemak en helemaal zichzelf.” Het is misschien een cliché, maar waar: de beste zorg bieden draait om het geven van aandacht. “Je verzorgt niet een gebroken been, maar een cliënt. Een praatje maken, even blijven voor een kopje koffie, ook dat hoort bij je werk.” Doordat Mariken bij haar cliënten thuis komt, heeft ze ook een signalerende rol. “Soms is er bij iemand meer aan de hand, dan waar je in eerste instantie voor komt.” Hiervoor werkt ze ook veel samen met de familie en huisarts van de cliënt.
Ondanks dat ze veel alleen werkt, voelt Mariken zich ook écht onderdeel van haar team. “Naast ons periodieke werkoverleg hebben we veel informele overlegmomentjes. Bijvoorbeeld met een kopje koffie bij Sint Jozefoord of het teamkantoor in Vinkel, maar het kan net zo goed op een willekeurige plek zijn waar we allebei de auto even parkeren. Net als dat het belangrijk is de tijd te nemen voor je cliënt, is het ook belangrijk tijd te nemen voor je collega’s.”
Wat werken bij Sint Jozefoord volgens Mariken bijzonder maakt, is dat je inbreng en mening worden gehoord. “Niet alleen tijdens de jaarlijkse medewerkersdagen, maar er is altijd ruimte voor nieuwe ideeën.” Ook zijn de lijnen kort: “De stap naar andere disciplines, maar ook naar de directeur-bestuurder of manager is klein en snel gemaakt.”
Het geeft Mariken veel voldoening om cliënten goed en naar tevredenheid te helpen. “Als cliënten uit de zorg gaan en ons een volgende keer weer bellen, dan weet je dat je goed bezig bent!”
Het 'zorgen voor' zat er altijd al in bij Kristel (35 jaar): “Omdat de verpleging zo breed en afwisselend is, ben ik de opleiding verpleegkunde gaan volgen. Ik heb bij veel verschillende organisaties stagegelopen en gewerkt, in de gehandicaptenzorg, hospice, psychiatrische zorg en thuiszorg. Sinds maart 2020 werk ik bij Sint Jozefoord. “
Naast haar werk als verpleegkundige werkt ze ook als praktijkopleider. “Ik begeleid de leerlingen en stagiaires die bij Sint Jozefoord aan de slag gaan. Daarnaast coach ik de werkbegeleiders. Het leuke aan deze functie is dat ik kan overbrengen hoe ontzettend afwisselend en gaaf het werken in een verpleeghuis is. De combinatie van de functies is een meerwaarde: Wat ik op de afdeling zie, gebruik ik om onze leerlingen en stagiaires voor te bereiden voor wat er van ze verwacht wordt.
We hebben niet alleen met de cliënt van doen, maar ook met zijn of haar familie. En met de rouw, die hoort bij het afscheid nemen. Bij dementie neemt de familie écht beetje bij beetje afscheid van de persoon die ze kenden. Daarin kunnen en mogen begeleiden, vind ik heel bijzonder. De langdurige contacten met cliënten en familie vind ik mooi, maar ik hou ook van de technische kant: ik heb veel te maken met voorbehouden handelingen. Je moet altijd bedenken waarom je doet zoals je het doet. Je moet het niet doen omdat je het altijd zo doet, of omdat iedereen het zo doet. Je moet écht de reden weten. Pas dan kun je de beste zorg bieden.
Sint Jozefoord is een warm bad. Iedereen let op elkaar, zet een stapje extra om elkaar te helpen. Dat geldt voor de medewerkers onderling, maar ook naar de cliënt.
Goede zorg bieden betekent de cliënt kennen en je in de persoon verdiepen. Wie is deze cliënt en wat kan ik voor hem of haar betekenen? En ook belangrijk om je te realiseren: je kunt niet als één verpleegkundige de beste zorg leveren, dat doe je met het hele team.”
Alda (62 jaar) is al 4 jaar werkzaam als gastvrouw bij Sint Jozefoord. Daarvoor werkte ze als huishoudelijke medewerker. En lang geleden werkte ze ook al bij Sint Jozefoord als eetzaalmedewerker. Ze is een tijd weggeweest, maar na tientallen jaren weer met plezier teruggekomen. “Ik werd gevraagd door een oude collega om weer te komen werken bij Sint Jozefoord. Zonder twijfel ben ik teruggekomen.”
Het werken als gastvrouw bij Sint Jozefoord ziet Alda meer als hobby dan als werk. “Je bent met de bewoners en je collega’s in contact en er is geen dag hetzelfde.” Ze doet het werk met veel plezier. Het team waarmee ze werkt vindt ze ook erg fijn. “We hebben de taken verdeeld in het team, zo is er geen onduidelijkheid en kunnen we goed samenwerken.”
Ze heeft fijn gewerkt bij een andere zorgorganisatie, maar ze miste Sint Jozefoord wel. “Het is bij Sint Jozefoord gewoon zo gemoedelijk, dat maakt Sint Jozefoord bijzonder.”
Alda vindt het belangrijk om in te gaan op de wensen en behoeften van de bewoners. “Als er bewoners zijn die heel erg veel zin hebben in stamppot, dan maak ik wat vaker stamppot. Het is zo’n kleine moeite en je doet ze er een groot plezier mee. Zo creëer ik geluksmomentjes voor de bewoners en voor mezelf, want zelf haal ik hier ook veel voldoening uit.”
Als gastvrouw of -heer is het belangrijk om jezelf te zijn. Ga het gesprek aan met de bewoners, wees enthousiast en heb plezier in het werk. Zo maak je niet alleen de dag van de bewoner goed, maar ook die van jezelf.
Antoinette (55 jaar) werkt sinds twee jaar in de huishoudelijke dienst bij Sint Jozefoord. Via een oude bekende is ze bij Sint Jozefoord terecht gekomen. Ze is begonnen als huishoudelijke medewerker in de thuiszorg. Een halfjaar later is ze ook intramuraal gaan werken als huishoudelijk medewerker.
Werken als huishoudelijke medewerker vanuit Sint Jozefoord vindt Antoinette heel erg leuk en dankbaar. “Het leukste aan mijn werk vind ik het contact met de cliënten. Altijd als ik bij een cliënt kom, word ik hartelijk ontvangen met een lekker kopje koffie en kletsen we weer wat bij. De mensen zijn echt blij om je weer te zien. Sommige cliënten helpen mee tijdens het werk. Ik probeer dat zoveel mogelijk te stimuleren, omdat de cliënten op deze manier in beweging en zelfstandiger blijven. Dat vinden de cliënten zelf ook erg fijn.”
Sint Jozefoord ervaart Antoinette als een fijne werkplek. Ze vertelt: “Als ik Sint Jozefoord moest omschrijven in twee woorden zouden dat saamhorigheid en gezelligheid zijn. Ik merk het al meteen als ik binnen kom. Iedereen zegt goedendag en maakt een praatje met elkaar.
De voldoening die ik uit mijn werk haal is mij ontzettend veel waard. De cliënten zijn je dankbaar en het werk zelf valt heel erg mee. Maak een gezellig praatje en help de cliënt met zijn of haar wensen en de dag van de cliënt (en die van jou) is al volmaakt.”
José (72 jaar) is al twaalf jaar vrijwilligster bij Sint Jozefoord. Met veel plezier staat ze wekelijks in het winkeltje ’t Trefpunt, in de centrale hal bij Sint Jozefoord.
Twaalf jaar geleden zag ze een oproep, waarin stond dat Sint Jozefoord op zoek was naar een vrijwilliger voor in het winkeltje. Ze dacht: Dit is iets voor mij. Het leek José mooi om iets te betekenen voor anderen. Ze nam contact op en twaalf jaar later werkt ze hier nog steeds met veel plezier.
Het werk in het winkeltje is gevarieerd. Ze zorgt voor de bestellingen, maakt een gezellig praatjes met bewoners en helpt met de boodschapjes. “Sommige bewoners komen niet meer in de supermarkt of in de stad. Juist voor die mensen is het fijn dat ze wel even kunnen gaan winkelen. Ik maak altijd graag een praatje en help ze als dat nodig is met het dragen van de boodschappen. De mensen zien het echt als een uitstapje, ondanks dat ze maar een paar meter van hun kamer weg zijn.”
Contact hebben met anderen, plezier hebben en iets betekenen is wat José belangrijk vindt als vrijwilliger. Ze vindt Sint Jozefoord een warme plek met een fijne sfeer. “De locatie is prachtig, iedereen begroet elkaar en er zijn leuke activiteiten voor de bewoners en cliënten. Sint Jozefoord is gewoon een fijne plek om te zijn.”
Hoe zorgt José als vrijwilliger voor geluksmomentjes? “Het creëren van geluksmomentjes doe ik door persoonlijke aandacht te geven aan de bewoners. Ik vraag hoe het met ze gaat, ik vertel zelf iets van thuis of ik bestel wat ze graag wil hebben. Een aantal jaren geleden was er iemand die niet wist wat appen was. Toen heb ik een hele morgen laten zien hoe het werkt: hoe stuur en krijg je een berichtje, hoe verstuur je een foto, etcera. Dat is waar vrijwilliger zijn om draait: het maken van iemands dag, door even te luisteren of te helpen.”